یکی از مشکلات شایع که در دوران بارداری برای اکثر مادران پیش می آید ترک های بارداری است. در اغلب مواقع این ترک ها جدی نیست و پس از مدتی از بین خواهد رفت و البته باید اقدامات لازم برای از بین بردن آن  انجام شود.

ترک های بارداری

ترک های بارداری

گراویداروم استریا یا ترک های پوستی که با ظاهر رگه رگه روی پوست ایجاد می شود و با رشد جنین سرعت ایجاد آن نیز بیشتر می شود. ترک ها روی پوست های روشن معمولاً به رنگ ارغوانی یا صورتی و در پوست های تیره تر کمی روشن تر از پوست اطراف خود ایجاد می شوند. ترک ها در دوران بارداری نمود بیشتری پیدا می کنند و بعد از گذشت یک سال از زایمان کم رنگ و محو می شوند و به رنگ سفید درمی آیند اما بافت ناهمور آن مقداری باقی می ماند.

ترک های بارداری در چه نواحی ایجاد می شود؟

این ترک های در نواحی مانند: باسن، شکم، سینه، ران و کشاله ران ایجاد می شود که البته روی شکم شدیدتر از سایر نقاط می باشد. در برخی موارد برخی مادران که اضافه وزن ناگهانی و شدیدی را داشته اند حتی روی پشت، بازو و ساق پا نیز ایجاد خواهد شد.

علت به وجود آمدن ترک های بارداری چیست؟

دلیل ایجاد این نوع ترک ها کشیده شدن پوست می باشد و به همین علت است که در افرادی که افزایش یا کاهش وزن سریع داشته اند نیز ایجاد می شود. در بارداری این کشیده شدن پوست بسیار سریع تر و بیشتر از حالت طبیعی رخ می دهد. کشیدگی پوست در درم پوست (لایه میانی) اتقاق می افتد. این لایه از الیاف و فیبرهای محکم و به هم متصل تشکیل شده است که حالت انعطاف و کشیده شدن پوست را ممکن می سازد و هنگامی که رشد خیلی سریع اتفاق می افتد موجب باریک شدن فیبرها یا حتی پارگی آن می گردد. در این میان عدم تعادل هورمونی در بارداری نیز وضعیت را بدتر می کند زیرا به الاستین و کلاژن لایه میانی پوست آسیب می زند.

علت بیشتر بودن ترک های بارداری در بعضی مادران نسبت به سایرین چیست؟

در برخی مادران ترک های بسیار کم و در برخی بسیار زیاد می باشد که متاسفانه نمی توان پیش بینی کرد که چرا این اتفاق رخ می دهد، اما برخی موارد ممکن است در ایجاد آن موثر باشد مانند:

افزایش وزن سریع

بزرگی نوزاد

بیش از اندازه بودن مایع آمنیوتیک

بارداری دوقلو یا بیشتر

ژنتیک : به دلیل اینکه نوع پوست می تواند ارثی باشد ممکن است ترک های را نیز از مادر خود به ارث ببرید.

هورمون: ترشح مقدار زیاد هورمون کورتیزول و تاثیر آن روی کاهش تولید کلاژن ترک ها را بیشتر می کند.

علائم ترک های بارداری

ابتدا پوست دچار خارش شده و نازک و صورتی رنگ می شود.

به صورت رگه های چین دار و برجسته درمی آید و با توجه به رنگ پوست فرد ارغوانی، صورتی، قهوه ای و قرمز می شود.

بعد از مدتی رگه ها مسطح شده و به رنگ نقره ای یا سفید در می آید. 

درمان ترک های بارداری

بهتر است بلافاصله بعد از زایمان برای درمان به پزشک مراجع کنید. روش های موثر در از بین بردن ترک ها عبارتند از:

میکرودرم ابریژن

با استفاده از دستگاهی که حاوی کریستال های ریز می باشد و با استفاده از سری مکنده دستگاه، سلول های مرده پوست از بین می رود و پوست لایه برداری شده و این امر موجب تحریک کلاژن سازی و جوان سازی پوست و از بین  رفتن ترک های  می گردد.

لیزر

یکی از کاربردی ترین روش های از بین بردن ترک های بارداری لیزر درمانی می باشد. پرتو لیزر با نفوذ در بافت پوست باعث ترمیم بافت آن می شود.

لایه برداری شیمیایی

لایه برداری شیمیایی از روش هایی است که می توانید نتیجه را فوری مشاهده کنید البته این روش ترک ها را حذف نمی کند و تنها می تواند آن را بهبود بخشد.

پیشگیری از ترک های بارداری

متاسفانه راه حلی برای پیشگیری وجود ندارد اما می توان با رعایت برخی نکات علائم را کاهش داد: 

تغذیه سالم هنگام بارداری : استفاده از خورکی های حاوی  ویتامین C می تواند مفید باشد.

کنترل وزن: در بارداری مراقبت حجم غذایی که می خورید باشید واز پرخوری بپرهیزید تا با سرعت وزن اضافه نکنید.

استفاده از کرم و لوسیون: از هفته های اول از کرم و لوسیون های ویتامین A ،ویتامین E و آلفا هیدروکسی  استفاده کنید.

ترک های بارداری در اکثر مادران رخ می دهد و نباید باعث نگرانی و ناراحتی شود، پس با خیال راحت از بارداری خود لذت ببرید و بعد از زایمان  درمان را شروع کنید.

کلینیک زیبایی آوان با دراختیار داشتن دستگاه های روز دنیا و استفاده از متریال مصرفی دارای تاییدیه زیر نظر پزشکان مجرب و متخصص مجموعه، آماده ارائه خدمات زیبایی و درمانی به شما عزیزان می باشد. لطفاً جهت مشاوره و اطلاع از قیمت ها با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

لطفا بر روی لینک تخصصی مو hairavan.clinic کلیک فرمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.