با بالا رفتن سن میزان برخی هورمون ها مانند استروژن کاهش پیدا می کنند. خانم ها در میانسالی با چالشی بزرگی به نام یائسگی روبرو هستند که موجب کاهش استروژن و همچنین کلاژن سازی در پوست می شوند. اما تاثیر یائسگی بر پوست چیست؟

تاثیر یائسگی بر پوست

در میانسالی خانم ها وارد دوران یائسگی می شوند و در این دوران که دیگر تخمک آزاد نمی شود و عادت ماهانه متوقف شده است، طبیعتاً تولید هورمون استروژن هم کاهش پیدا می کند. استروژن هورمونی قدرتمند است که در دوران بلوغ دختران و مستحکم شدن استخوان ها تاثیر گذار است، همچنین موجب تحریک کلاژن سازی در پوست شده و کیفیت پوست را حفظ می کند.

تاثیر یائسگی بر پوست

مشکلاتی که در اثر یائسگی برای پوست ایجاد می شود

کاهش تولید کلاژن

کاهش خاصیت کشسانی پوست

خشکی و دهیدراته شدن پوست

شل شدن ونازک شدن پوست

تاثیر یائسگی بر پوست و مشکلاتی که ایجاد می کند چیست؟

اکنه

در یائسگی به دلیل نوسانات هورمونی که اتفاق می افتد سطح استروژن کاهش می یابد اما سطح آندروژن معمولاً ثابت می ماند و در نتیجه این تغییرات تولید سبوم بیشتر شده و منافذ بسته می شود و موجب بروز آکنه می گردد.

خشکی پوست

استروژن موجب رطوبت پوست می شود و کاهش آن سبب خشکی پوست می شود. در فصول سرد سال این مشکل بیشتر می شود و همچنین ممکن است چین و چروک ها و لک ها را افزایش دهد.

لک های پیری

یکی از اصلی ترین نشانه های پیری در دوران یائسگی ایجاد لک است. این لک ها در سینه، بازوها، گردن و صورت شایع تر است. این لک ها می توانند برجسته یا صاف باشند و باید حتماً برسی شود زیرا سرطان پوست در این دوره شایع است.

کبودی

کاهش سطح استروژن موجب نازک شدن پوست می شود و به همین دلیل پوست در برابر ضربه آسیب پذیر تر است و زودتر کبود می شود، زیرا حمایت ساختاری در اطراف عروق کوچک مثل مویرگ ها کم خواهد شد.

چین و چروک

در دوران یائسگی و میانسالی ضخامت پوست کم می شود و اغلب چین و چروک ها در قسمت های نازک پوست ظاهر می شوند. از شایع ترین چین و چروک ها می توان به خطوط پنجه کلاغی، چروک های اطراف دهان و پیشانی اشاره کرد.

چگونه از تاثیر یائسگی بر پوست جلوگیری کنیم ؟

البته که نمی توان از تغییرات پوست در این دوران جلوگیری کرد زیرا این دوران یک بخش طبیعی از زندگی یک زن است، اما با روش های  زیر می توان تاثیرات  آن را به حداقل رساند:

استفاده از ضد آفتاب

هنگام خروج از منزل حتماً از ضد آفتاب با SPF مناسب استفاده کنید و هر 4 ساعت آن را تمدید کنید. زیر نور مستقیم خورشید در زمان طولانی قرار نگیرید.

آبرسانی

سعی کنید هر روز روی 8 لیوان آب بنوشید و از کرم های مرطوب کننده و آبرسان به طور مرتب استفاده کنید.

فعالیت های ورزشی

با فعالیت های ورزشی روزانه می توانید گردش خون را در پوست بالا برده و استرس ها را از خود دور کنید که هر دوی آن برای سلامت پوست مفید است.

تغذیه سالم

سعی کنید از غذاهای آماده و فست فود دوری کنید و در عوض مصرف میوه و سبزیجات و غذاهای سالم را جایگزین کنید.

ماساژ پوست

ماساژ پوست در بهبود کیفیت پوست بسیار موثر است. می توانید این کار را با روغن های طبیعی انجام دهید تا علاوه بر گردش خون بالا پوست را نیز تقویت و آبرسانی کنید.

حمام کردن

از حمام ها طولانی و استفاده از آب داغ خودداری کنید، سعی کنید تایم حمام را کوتاه کنید و از آب ملایم برای شستشو استفاده کنید. سعی کنید از مواد شوینده قوی و شیمیایی کمتر استفاده کنید.

روش های کلینیکی

بهترین پیشگیری در این دوران برای جوانسازی پوست استفاده از روش های کلینیکی مانند: پی آرپی، مزونیدلینگ، مزوژل ها، بوتاکس، هایفوتراپی، لیفت با نخ و … است. این روش ها علاوه بر آبرسانی به پوست باعث تحریک کلاژن سازی بیشتر در پوست شده و بسیار روی بهبود وضعیت پوست تاثیر گذار است.

علاوه بر تاثیر یائسگی بر پوست، ممکن است به دلیل تغییرات هورمونی بر خلق و خو و رفتار فرد نیز تاثیر بگذارد. پس بهتراست با انجام ورزش و مدیتیشن این دوران را مدیریت کرده و راحت تر سپری کنید.

کلینیک زیبایی آوان با در اختیار داشتن دستگاه های روز دنیا و استفاده از متریال مصرفی با کیفیت و دارای تاییدیه زیر نظر پزشکان مجرب و متخصص مجموعه، آماده ارائه خدمات زیبایی و درمانی به شما عزیزان می باشد. لطفاً جهت مشاوره و اطلاع از قیمت ها با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید. برای مشاهده مقالات تقویت مو و درمان ریزش مو به سایت هیرآوان مراجعه فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.