نور خورشید فایده های زیادی برای انسان دارد مانند خواب بهتر، جذب ویتامین D و … علاوه برفوایدی که دارد، دارای مضراتی نیز می باشد و قرار گرفتن زیر نور آن به مدت طولانی و بدون رعایت نکات ایمنی عوارض جبران ناپذیری مانند پیری پوست وابتلا به انواع بیماری های پوستی را در بر می گیرد. یکی از مهم ترین اقداماتی که باید در مقابل اشعه فرابنفش خورشید انجام شود استفاده از کرم ضد آفتاب است که در ادامه راجع به تاثیر کرم های ضد آفتاب مفصل صحبت می کنیم.

 

 

تاثیر کرم های ضد آفتاب

تاثیر کرم های ضد آفتاب

عوارض ناشی از اشعه فرابنفش؛

یکی از عوارض نور خورشید این است که ماده زندگی بخش یا دی ان ای که در لایه درم پوست قرار دارد، در معرض اشعه فرا بنفش خورشید آسیب می بیند. که عوارض زیادی را برای پوست به همراه دارد از قبیل :

چین و چروک: قرار گرفتن زیاد زیر نور خورشید باعث از دست دادن رطوبت پوست و ایجاد چین و چروک می شود.

لک های پوستی: لک های پوستی ایجاد  شده از عوارض نور خورشید به دودسته تقسیم می شوند :

  • لک های سفید: این لک ها بیشتر در بازو و پاها مشاهده می شوند و با لک های قهوه ای متفاوتند علت ایجاد این لک ها از بین رفتن رنگدانه پوست در اثر قرار گرفتن طولانی زیر نور خورشید می باشد. درمان این نوع لک ها بسیار سخت و زمان بر است و هیچ گونه درمان قطعی برای این نوع لک ها وجود ندارد.
  • لک های قهوه ای: از بین بردن این نوع لک ها خوشبختانه کار دشواری نیست، با مراجعه به پزشک و استفاده از کرم های ضد لک (حاوی هیدورکینون) می توان آنها را درمان کرد.
  • سرطان پوست : یکی از دلایل مبتلا شدن به این نوع سرطان می تواند قرار گرفتن بیش از حد در برابر اشعه فرا بنفش (حمام آفتاب – سولاریوم) باشد. افرادی که دارای پوست تیره تری هستند مصونیت بیشتر و افرادی با پوست روشن تر در معرض بیشتر این نوع از سرطان می باشند.

حال چه کارهای باید انجام بدهیم تا عوارض نور خورشید را کم کنیم. 

 از قرار گرفتن طولانی مدت زیر نور خورشید  بپرهیزیم و از کرم های ضد آفتاب استفاده کنیم که یکی از مهمترین فاکتورهای محافظتی به شمار می آیند.

تاثیر کرم های ضد آفتاب  :تاثیر کرم های ضد آفتاب روی پوست بسیار زیاد است و با استفاه از  کرم های ضد آفتاب با  spf مناسب می توانید در برابر هر دو نور فرا بنفش (UVB و UVA) از پوست خود محافظت کنید.

در چه زمان هایی باید از کرم ضد آفتاب استفاده کنیم ؟

 در تمام طول سال چه تابستان که زوایه نور خورشید مستقیم است و چه در زمستان که عمق تابش خورشید کمتر است تاثیر کرم های ضد آفتاب در محافظت از پوست بی نظیراست . لازم است هر زمان که می خواهید  از منزل خارج می شوید نیم ساعت قبل از خروج باید کرم ضد آفتاب بزنید. در تمام فصول سال اشعه فرا بنفش از خورشید ساطع می شود حتی در روزهای ابری نباید دراستفاده از کرم ضد آفتاب کوتاهی کنید. بیشترین ساعات آسیب نور خورشید بین ساعت 10 تا 14 می باشد که دراین ساعات  محافظت از پوست اهمیت بیشتری دارد .

مقدار استفاده از کرم های ضد آفتاب و فاصله زمانی استفاده از آن

مقدار کرمی که  باید استفاه شود در تاثیر کرم های ضد آفتاب از اهمیت بالایی برخوردار است. معادل یک بند انگشت یا 2 میلی گرم برای صورت و گردن می باشد یعنی اگر به طور صحیح و روزانه استفاده شود باید در عرض یک ماه یک ضد آفتاب با حجم 50 میلی لیتر تمام شود. در صورتی که از این مقدار کمتر استفاده شود فاکتورهای حفاظتی آن به شدت کاهش می یابد و باید هر 2 ساعت یک بار این عمل  تکرار شود.

 

انواع ضد آفتاب ها

  • ضد آفتاب گیاهی: این ضد آفتاب ها به دلیل فرمولاسیون طبیعی از طرفداران زیادی برخوردارند.
  • ضد آفتاب شیمیایی یا کمیکال: این نوع از ترکیبات زیادی تشکیل شده، در بیشتر آنها از ترکیباتی مانند : اکسی بنزن- اکتینوکسات – اکتیسالات – آووبنزون. تاثیر کرم های ضد آفتاب از این نوع به این صورت است : انحراف و پراکندگی اشعه خورشید و غیر فعال کردن اشعه فرابنفش و تبدیل کردن آن به گرما و بی خطر کردن آن است.
  • ضد آفتاب فیزکال یا مینرال: از ترکیب 2 ماده اکسید و دی اکسید تیتانیوم استفاده شده که این ترکیبات باعث می شود اشعه فرابنفش خورشید بعد از برخورد کردن به پوست منعکس شود.به دلیل ایجاد یک لایه سفید رنگ روی پوست از طرفداران کمتری برخوردار است.
  • ضد آفتاب های رنگی: در این نوع ضد آفتاب از رنگدانه استفاده می شود و برای کسانی مناسب است که می خواهند همزمان هم از ضد آفتاب استفاده کنند هم کرم پودر.

 

  • علاوه بر موارد بالا برای هر نوع پوست باید ضد آفتاب مخصوص به آن استفاده شود تا تاثیر کرم های ضد آفتاب را مشاهده کنیم .برای پوست های نرمال ، مختلط ، خشک و چرب. که به دو نمونه از پرکاربردترین آنها اشاره می کنیم؛
  • ضد آفتاب مخصوص پوست های خشک

    : در آن از ترکیبات روغنی ، اسید های چرب ، آنتی اکسیدان و ویتامین E استفاده می شود.

  • ضد آفتاب پوستهای چرب : که اصطلاحاً به آن ها اویل فری هم گفته می شود، فاقد چربی بوده و از بروز آکنه و جوش جلوگیری می کند.

حال که در مورد تاثیر کرم های ضد آفتاب و مراقبت های لازم در برابر آفتاب توضیح دادیم  به چند نکته مهم در این رابطه می پردازیم. حتما از ضد آفتاب ها با SPF بالای 15 استفاه کنید هر چقدر میزان SPF بالاتر باشد محافظت بیشتری دارد.

علاوه بر استفاده از کرم های ضد آفتاب بهتر است از کلاه های لبه دار و عینک نیز برای محافظت بیشتر استفاده شود. رعایت این موارد باعث می شود شما  را در مقابل مشکلات و بیماری های پوستی و آفتاب سوختگی مصون نگه دارد.

بهتر است برای تشخیص نوع پوست خود و انتخاب ضد آفتاب مناسب و همین طور درمان لک های ناشی از آفتاب با یک پزشک  متخصص مشورت کنید .شما می توانید با مراجعه به پزشکان مجرب و متخصص پوست در کلینیک آوان ، مناسب ترین اقدامات پوستی را برای خود انجام دهید. برای مشاوره و اطلاع از خدمات پوستی قابل ارائه،  با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.