این طبیعیت زیبا برای سلامت  جسم ما هدیه و ارمغان فراوان دارد و یکی از ارزشمند ترین هدایا همین ویتامین ها هستند. ویتامین ها برای سلامت همه ی ارگان های بدن ضروری می باشند، پوست نیز یکی از این ارگان ها است که نیازمند ویتامین های گوناگون است. در میان ویتامین ها تاثیر ویتامین A روی پوست شگفت انگیز است.

تاثیر ویتامین A روی پوست

تاثیر ویتامین A روی پوست

ویتامین A ماده مغذی و لازم و ضروری برای حفظ سلامت چشم، پوست و سیستم باروری می باشد. ویتامین A دو نوع است. رتینوئید که ویتامین A پیش از تشکیل شدن یا Preformed است. و کاروتنوئید که پیش ساز ویتامین A یا Proformed می باشد. هر دوی آن ها به وسیله کبد به رتینول تبدیل می شود. ویتامین A در کبد ذخیره شده یا به وسیله ی دستگاه لنفاوی به دیگر سلول های بدن انتقال پیدا می کند. اما یکی از مزیت های ویتامین A جذب آن به شکل موضعی  توسط پوست است. رتینول می تواند به ساختن سلول های پوستی جدید کمک کند، همچنین کمبود آن می تواند موجب ایجاد عارضه ای به نام هایپرکراتوز فولیکولار گردد که در آن در فولیکول های مو بیش از حد معمول کراتین تولید می شود و باعث ایجاد جوش های التهابی می گردد.

مزایا و تاثیر ویتامین A روی پوست

محافظت از پوست در برابر عفونت ها

همان طور که می دانید پوست بزرگترین عضو بدن است که بدن را در برابر عفونت ها و باکتری ها محافظت می کند، مصرف ویتامین A به تولید سلول های جدید کمک کرده و پوست را در برابر محرک های مضر که موجب آسیب به پوست می شوند محافظت می کند و سبب تقویت سد محافظتی پوست می شود. از دیگر مزیت های رتینوئید ها این است که با القای  تولید کردن نوعی پروتئین  ضد میکروب درون زاد، موجب محافظت از پوست در برابر عفونت ها می شود.

از بین بردن چین و چروک ها

آمار نشان می دهد که استفاده از رتینول موضعی بدون نسخه و رتینوئیک اسید که در کرم های تجویزی است می تواند چین و چروک ها را کاهش دهد. زیرا موجب تحریک کلاژن شده و به این ترتیب چین و چروک ها بهبود پیدا می کنند. تاثیر ویتامین A روی پوست برای درمان مشکلات پوستی متعدد قابل مشاهده است.

کمک به تولید سلول های پوستی سالم

رتینول، رتینوئیک اسید و رتینال در رشد و تولید سلول ها تاثیر دارند، همچنین ویتامین A موجب تحریک فیبروبلاست ها در لایه ی عمیق پوست می گردد. فیبروبلاست ها نقش مهمی در تولید کلاژن و حفظ الاستیسیته پوست دارد.

درمان آکنه

یکی از دلایل ایجاد آکنه های پوستی مسدود شدن منافذ پوست توسط سلول های مرده پوست می باشد. ویتامین A موجب  بازسازی سلولی می شود و در نتیجه این امر موجب پاک سازی منافذ و کاهش تولید چربی های اضافی خواهد شد واین کار به بهبود آکنه کمک می کند.

یکنواختی رنگ پوست

کرم های حاوی ویتامین A می تواند موجب کم رنگ شدن لک های ناشی از نور خورشید شود و تاثیر آن به دو طریق می باشد: روش اول با بازسازی سلولی و لایه برداری پوست و روش دوم با مهار کردن آنزیم های تولید کنند ملانین توسط رتینوئیدها.

راه های تامین ویتامین A

به دلیل تاثیر ویتامین A روی پوست پزشکان همواره برای مشکلات پوستی آن را توصیه می کنند اما تامین به دو روش طبیعی و دارویی به دست خواهد آمد.

دارویی

از طریق مکمل ها، کرم ها و محلول های موضعی

طبیعی

داشتن یک رژیم غذایی سرشار از ویتامین َA می تواند بسیار مفید باشد. در محصولات گیاهی و حیوانی به وفور یافت می شود.

محصولات گیاهی:

کدوحلوایی، فلفل دلمه ای، سیب زمینی شیرین، هویچ، گوجه فرنگی، سبزیجات با رنگ سبز و میوه ها ( پاپایا، طالبی، انبه، آلو و زرد آلو) یافت می شود.

محصولات حیوانی: 

محصولات لبنی (پنیر چدار، شیر و کره)، روغن کبد ماهی، جگر گوسفند یا گاو، تخم مرغ، ماهی، میگو و ماهی سالمون یافت می شود.

تاثیر ویتامین A روی پوست بسیار شگفت انگیز است و علاوه بر مصرف موضعی آن می توانید با مشورت پزشک از مکمل های ویتامین A نیز استفاده کنید.

کلینیک زیبایی آوان با در اختیار داشتن دستگاه های روز دنیا و استفاده از متریال مصرفی با کیفیت و دارای تاییدیه زیر نظر پزشکان متخصص و مجرب مجموعه، آماده ارائه خدمات زیبایی و درمانی به شما عزیزان می باشد. لطفاً جهت مشاوره و اطلاع از قیمت ها با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمائید. برای مشاهده مقالات تقویت مو و درمان ریزش مو به سایت هیر آوان مراجعه فرمایید.

لطفا بر روی لینک تخصصی مو هیرآوان کلیک فرمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.