تاثیر آلاینده ها روی پوست بیشتر از چیزی است که تصور می شود. آلودگی های هوا از آلودگی محیط داخلی  و آلودگی محیط خارجی تشکیل می شود. محیط داخلی همان فضای خانه است و محیط خارجی بیرون از خانه می باشد. این آلودگی ها شامل هر عامل فیزیکی، شیمیایی و یا بیولوژیکی است  که می تواند ویژگی های طبیعی جو را تغییر دهد، با بیشتر شدن این آلودگی ها در طی سالیان متمادی می تواند تاثیرات مخربی روی پوست داشته باشد.

تاثیر آلاینده ها روی پوست

تاثیر آلاینده ها روی پوست

بزرگترین بافت بدن پوست است که همیشه با هوا و اتمسفر در ارتباط می باشد. طبق تحقیقات انجام شده تجمع مستقیم آلایند ها روی پوست، استنشاق، جذب به وسیله فولیکول مو، گردش و بلع آلاینده ها در پلاسما  که در بافت پوستی به طور عمیق تری منتشر می شود،  وارد پوست می گردد. پوست در معرض اشعه ماوراء بنفش نور خورشید و آلاینده محیطی هوا مانند ترکیبات آلی فرار (VOCs)، ذرات معلق (PM)، اکسیدها، هیدروکربن های آروماتیک چند حلقه ای ( PAHs)، دود سیگار و ازن (O3) می باشد. تاثیرات آلودگی روی پوست  می تواند بسیار تامل برانگیز باشد گرچه پوست موقع تماس با آلودگی ها در حالت دفاعی قرار می گیرد وبا ایجاد کردن لایه های چربی تلاش می کند تا سد محافظتی در مقابل آن ایجاد کند اما هنگامی که این آلودگی ها بیش از اندازه باشند متاسفانه دیگر مکانیسم دفاعی به تنهایی کافی نیست و لازم است تا اقدامات دیگری انجام شود

تاثیر آلاینده ها روی پوست باعث چه مشکلاتی می شود ؟

پیری زودرس پوست – کهیر پوستی –  کدری و خشکی پوست –  ایجاد لک های تیره –  هایپرپیگمانته شدن یا تیره شدن پوست – اگزما –  آکنه های پوستی و جوش های سر سیاه –  پسوریازیس – سرطان پوست –  از بین رفتن یکنواختی پوست – منافذ باز پوست

علائم آسیب های ناشی از تاثیر آلاینده ها روی پوست

لکه های غیر طبیعی روی پوست که گاهی به رنگ قرمز پررنگ و گاهی نقره ای رنگ است.

پوست به شکل غیر طبیعی تیره می شود.

پوست دچار ترک خوردگی و خشکی می شود.

یکنواخت نبودن رنگ پوست

مراقبت های لازم برای پیشگیری از تاثیر آلاینده ها روی پوست

تمیز کردن پوست: با توجه به نوع پوست از شوینده مناسب استفاده کنید.

ضد آفتاب: نه تنها جلوی اشعه های مضر آفتاب را می گیرد بلکه پوست را در برابر رادیکال های آزاد و آلودگی ها ی محافظت می کند.

آبرسان و مرطوب کننده: آلودگی هوا موجب خشکی پوست می شود و در پوست خشک آلایند ه ها راحت تر نفوذ می کنند بنابراین استفاده از رطوبت رسان ها بسیار ضروری می باشد.

ماسک ها: استفاده از ماسک های تقویتی که حاوی ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها می باشند می تواند در داشتن یک پوست سلامت به شما کمک کند.

اسکراب ها (لایه بردارها): یکی از مهم ترین روش های مراقبتی برای پوست لایه برداری آن است که باعث می شود سلول های مرده پوست از بین رفته ومنافذ پوست تمیز شود همچنین لایه برداری باعث می شود تا آلودگی های روی پوست روی هم انباشته نشود که موجب آسیب به پوست شود.

مراقبت های خانگی برای کمتر شدن تاثیر آلاینده ها روی پوست

یکی از روش هایی که برای جوان سازی پوست و درمان چین و چروک ها و  خشکی پوست از گذشته مورد استفاده قرار گرفته است، روغن تراپی پوست می باشد. روغن تراپی به دلیل خاصیت آب رسانی و رطوبت رسانی می تواند یک سطح محافظتی در برابر آلودگی ها ایجاد کند. روغن هایی مانند زیتون، آرگان، جوجو، بادام، هسته انگور، نارگیل و … بسیار برای پوست مفید می باشد.

برای کمتر شدن تاثیر آلاینده ها روی پوست علاوه بر مراقبت های روزانه استفاده از ویتامین C  برای مقابله با رادیکال های آزاد، مصرف آب کافی برای هیدراته نگه داشتن پوست و مهم تر از همه داشتن یک تغذیه سالم بهترین راهکار می باشد. مواد غذایی مانند: بادمجان، سیر، غلات کامل، تخم مرغ، آووکادو و بروکلی می تواند به بهبود بافت های پوست و ترمیم آن کمک کند.

کلینیک زیبایی آوان با دراختیار داشتن دستگاه های روز دنیا و استفاده از متریال مصرفی با کیفیت و دارای تاییدیه، زیر نظر پزشکان متخصص و مجرب مجموعه، آماده ارائه خدمات به شما عزیزان می باشد. لطفاً جهت مشاوره و اطلاع از قیمت ها با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

لطفا بر روی لینک تخصصی مو هیر آوان کلیک فرمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.