با افزایش سن، پیر شدن پوست نیز امری طبیعی است. سلول های پوست دارای DNA می باشند و این پروتئین شامل دستورالعمل هایی مربوط به هدف آن سلول هستند. با بالا رفتن سن این ماده ممکن است دچار آسیب شود، هنگامی که فرد جوان است توانایی ترمیم دارد اما با افزایش سن قدرت ترمیم نیز کاهش می یابد و DNA آسیب بیشتری می بیند و سلول دیگر کارایی طبیعی و موثری ندارد و این فرآیند پایه و اساس روند پیری می باشد. بیماری های پوستی در افراد مسن بسیار شایع هستند که می خواهیم راجع به آن صحبت کنیم.

بیماری های پوستی در افراد مسن

انواع بیماری های شایع در زمان پیری:

عفونت های پوستی

عفونت های پوستی انواع مختلفی دارند که شامل:

عفونت های کرم حلقوی:

بیشتر افراد مسن درگیر عفونت کرم حلقوی در پوست، پاها و ناخن می شوند. ناخن ها تغییر رنگ داده و ضخیم می شوند اما پاها علاوه بر تغییر رنگ ممکن است دچار التهاب و قرمزی شوند.

عفونت باکتریایی:

ترک ها و شکاف هایی روی پوست کم آب سالمندان، باعث ورود باکتری ها و عفونت پوستی می گردد.

پورپورا پیری

به دلیل نازکی پوست در افراد مسن، عروق خونی نیز راحت تر دچار آسیب می شوند و منجر به کبودی های زیاد و پورپورای پیری می شود. اغلب در ساعد اتفاق می افتد.

رشد پوست

یکی از بیماری های پوستی در افراد مسن رشد پوست است، رشد پوست دو نوع دارد:

غیر سرطانی:

رشد خوشخیم پوست که شامل لکه های ضخیم و قهوه ای مایل به سیاه، کراتوزهای سبورئیک، هیپرپلازی چربی و آنژیوم های گیلاسی می باشد.

سرطانی:

افرادی که در سن جوانی به طور مداوم زیر نور خورشید بوده اند ممکن است دچار رشد پیش سرطانی کراتوز خورشیدی و کارسینوم سلول های پایه و سرطان سلول سنگ فرشی شود.

تغیرات رنگدانه ای :

کک و مک پیری

ایجاد لک های قهوه ای شبیه به کک و مک ایجاد می شود که البته کمی نامنظم تر و بزرگتر از کک و مک است و در پیری بسیار شایع است، بیشتر در اثر نور خورشید ایجاد می شوند. اگر کک و مک ها بزرگ و ضخیم شوند و پوسته ایجاد کنند باید از لحاظ سرطانی بررسی شوند.

پمفیگوئید تاولی

این مشکل می تواند به دلیل نقص سیستم ایمنی بدن اتفاق بیافتند که در آن فرد روی پوست نرمال یا قرمز دچار تاول های بزرگ متعدد خواهد شد.

اختلالات تاول زا

افراد پیر و مسن می توانند به دلایل زیادی دچار تاول شوند، یکی از این اختلالات زونا است که به علت فعال شدن دوباره ویروس آبله مرغان است. به شکل یک نوار تاول در یک سمت سر، بدن یا امتداد یک اندام ظاهر می گردد و بسیار دردناک است.

درماتیت استاز

گردش خون ضعیف در پاها موجب ایجاد بثورات در اطراف مچ پا می گردد و اگر درمان نشود منجر به زخم های پوستی خواهد شد.

واکنش دارویی

یکی دیگر از بیماری های پوستی در افراد مسن که مصرف داروهای متعدد دارند، احتمال واکنش دارویی و بروز مشکلات پوستی است و می تواند بثورات پوستی خارش دار همراه با تاول ایجاد کند.

مراقبت های پوستی در افراد مسن:

محافظت در مقابل نور خورشید

افراد مسن نباید مدت زمان طولانی زیر نور خورشید قرار بگیرند، باید زمان قرار گرفتن در معرض نور خورشید را محدود کنید، مثلاً بین ساعات 10 تا 4 بعداز ظهر از نور آفتاب دور بمانید، از ضد آفتاب مناسب استفاده کنند، از لباس های پوشیده، کلاه، عینک و دستکش استفاده کنند.

عدم استعمال دخانیات

مصرف سیگار باعث سریعتر شدن روند پیری و افزایش چین و چروک ها می شود زیرا استعمال سیگار روی الاستین و و کلاژن پوست تاثیر گذار است و از طرفی خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد.

رژیم غذایی سالم

داشتن یک رژیم غذایی سالم در سن بالا بسیار حائذ اهمیت است وعلاوه بر سلامت جسمانی برای سالمندان باعث سلامت پوست نیز می شود. مصرف سبزیجات، پروتئین های بدون چربی، میوه ها و غلات بسیار مفید است.

ورزش منظم

ورزش روزانه و منظم هم از لحاظ جسمانی به افراد مسن کمک می کند و هم از لحاظ روحی آن ها را در شرایط مناسبی قرار می دهد و آن ها را از استرس دور می کند.

بیماری های پوستی در افراد مسن بسیار شایع است بنابراین انجام مراقبت های پوستی  بسیار مهم است، از طرفی استفاده از روش های پزشکی می تواند بسیار موثر و کمک کننده باشد، روش هایی مانند: تزریق فیلرها، هایفوتراپی، آراف فرکشنال، مزوژل ها، CO2 و ..

کلینیک زیبایی آوان با در اختیار داشتن دستگاه های روز دنیا و استفاده از متریال مصرفی با کیفیت و دارای تاییدیه زیر نظر پزشکان مجرب و متخصص مجموعه، آماده ارائه خدمات زیبایی و درمانی به شما عزیزان می باشد. لطفاً جهت مشاوره و اطلاع از قیمت ها با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمائید.

برای مشاهده مقالات تقویت مو و درمان ریزش مو به سایت هیرآوان مراجعه فرمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.