خارش در پوست احساس ناخوشایندی ایجاد می کند و شما را وادار به خاراندن و خراشیدن پوست می کند. این کار باعث تحریک پوست شده و ممکن است به آن آسیب وارد کند. خارش زیاد پوست می تواند از نشانه های انواع بیماری ها باشد. بیماری های پوستی خارش دار می تواند خفیف، حاد یا مزمن باشند.

یماری های پوستی خارش دار

انواع بیماری های پوستی  همراه با خارش دار:

بیماری گال

بیماری است بسیار مسری همراه با خارش شدید که باعث می شود جوش های  ریز قرمز رنگ در پوست ایجاد شود. جزء بیماری های پوستی شایع در جهان است و نام آن از واژه لاتین به معنی خاراندان بر گرفته شده است. عامل اصلی بیماری هیره نام دارد که بعد از ورود به پوست در آن زندگی کرده و زیر پوست کانال ها و سوراخ هایی را ایجاد می کند.

درماتیت تماسی

باعث ایجاد بثورات خارش دارمی شود که ناشی از واکنش به چیزی است که با پوست در تماس بوده است. علت های گوناگونی باعث این مشکل می شود، از  لوازم آرایشی و بهداشتی گرفته تا فلزات موجود در زیورآلات و محصولات پاک کننده، همه ی این موارد می تواند از دلایل بروز این مشکل باشد. برای پیشگیری از ابتلا به درماتیت تماسی باید از عوامل حساسیت زا دوری کنید.

پسوریازیس

یکی از بیماری های پوستی خارش دار است. پسوریازیس نوعی بیماری خود ایمنی است که در آن پوست بیش از اندازه سلول تولید می کند. این سلول ها روی پوست با لکه های التهابی خارش دار تجمع می کنند.

خشکی پوست

خشکی بیش از اندازه پوست نیز باعث ایجاد خارش می شود، این خارش ها به ویژه در فصول سرد سال و در مکان هایی که دارای هوای خشک است شدیدتر می شود. این مشکل در افراد میانسال بسیار شایع است.

کاندیدا

علائم آن سوزش، خارش، بثورات قرمز رنگ مرطوب است و در لبه های بثورات پوسته خشک شروع می شود. اغلب در چین های پوست مانند: باسن، زیرپستان، زیربغل و بین انگشتان پا و دست ایجاد می شود. با جوش ها و تاول های که ممکن است به باکتری آلوده باشد، به ترک پوست و درد منجر می گردد.

کهیر

یکی از بیماری های پوستی خارش دار است که به دلیل حساسیت به برخی از مواد ایجاد می شود.میزان خارش بسته به نوع کهیر از خفیف تا شدید است. کهیر نیز یکی از بیماری های شایع در جهان است و تقریباً 20% از مردم جهان حداقل یک بار در طول زندگی به آن دچار می شوند.

اگزما یا درماتیت آتوپیک

در این بیماری پوست دچار التهاب، خشکی، قرمزی و خارش می شود. بیشتر در کودکان ایجاد می شود تا بزرگسالان، حساسیت های غذایی ممکن است روی آن تاثیرگذار باشد وهمچنین تحریک پوست می تواند وضعیت اگزما را شدید تر کند.

آبله مرغان

تاول های پراز مایع و قرمز رنگ در کل بدن ظاهر می شود و بیماری همراه با تب، بدن درد و خارش پوست می باشد.

علائم بیماری های پوستی خارش دارد

از نواحی کوچک بدن شروع می شود و گاهی کل بدن را درگیر می کند.

خاراندن پوست باعث تحریک پوست و خارش بیشتر می شود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه شود؟

خارش هایی که بیش از دو هفته به طول بیانجامد.

خارش هایی که بسیار شدید است و شما را از انجام فعالیت های روزانه باز می دارد و حتی مانع از خوابیدن می شود.

به شکل ناگهانی ایجاد می شود و تمام بدن را تحت تاثیر قرار می دهد.

علائمی مانند کاهش وزن، خستگی زیاد، تغییر در عادات دفع ادرار و دفعات آن، قرمزی پوست همراه با تب ایجاد می شود.

تشخیص بیماری های پوستی خارش دار

پزشک با معاینه و بررسی سوابق پزشکی فرد می تواند نوع بیماری را تشخیص دهد، اما گاهی به دلیل شباهت علائم،  پزشک تست های زیر را درخواست می هد:

آزمایش خون

تست های کبد، کلیه و تیروئید

عکس از قفسه سینه برای بررسی بزرگ شدن غدد لنفاوی

کلینیک زیبایی آوان با در اختیار داشتن دستگاه های روز دنیا و استفاده از متریال مصرفی با کیفیت و دارای تاییدیه زیر نظر پزشکان متخصص و مجرب مجموعه، آماده ارائه خدمات زیبایی و درمانی به شما عزیزان می باشد. لطفاً جهت مشاوره و اطلاع از قیمت ها با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمائید.

برای مشاهده مقالات تقویت مو و درمان ریزش مو به سایت هیرآوان مراجعه فرمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.