با گرم شدن هوا و شروع تابستان وسوسه برنزه شدن پوست همانند هنرپیشه های هالیوودی ممکن است به سراغ شما بیاید. غافل از اینکه چه عواقبی را برای شما در پی خواهد داشت. برنزه کردن پوست همان قدر که به شما پوستی خوشرنگ و زیبا می دهد به همان اندازه موجب آسیب به  پوست شما خواهد شد.

برنزه شدن پوست

برنزه شدن پوست

در ابتدا باید گفت که برنزه شدن پوست به دلیل آسیب پوست رخ می دهد یعنی حتی اگر به شکل خفیف برنزه شوید  پوست در حال آسیب دیدن می باشد. قرار گرفتن پوست در معرض اشعه فرابنفش  موجب آسیب دیدگی پوست می شود.

عوارض برنزه شدن پوست

پیری پوست

این مشکل که با نام پیری ناشی از آفتاب نیز معروف است. پرتوهای خورشید باعث آسیب به الاستین و رشته های کلاژن پوست شده و چین و چروک، لکه های قهوه ای و افتادگی را در پوست ایجاد می کند. علائم پیری پوست شامل: ضخیم شدن پوست، لکه های تیره رنگ و چین و چروک می باشد. پیری پوست ناشی از آفتاب را باید با مراجعه به پزشک و استفاده از روش هایی مانند میکرونیدلینگ، مزونیدلینگ، آر اف فرکشنال، تزریق فیلر و … درمان کرد.

سرطان پوست

سلول های اپیدرم ملانوسیت نام دارد و وظیفه آن تولید ملانین است، ممکن است دچار سرطان ملانوما شود. این نوع سرطان اگر در ابتدای بیماری تشخیص داده شود قابل درمان است. ابتلا به سرطان به دلایل مختلفی مانند ژنتیک ایجاد شود اما یکی از دلایل مهم ابتلا به این بیماری قرار گرفتن طولانی زیر نور مستقیم خورشید می باشد. نور خورشید می تواند به دی ان ای پوست آسیب زده و موجب زایده های بدخیم یا خوش خیم شود و همچنین سیستم ایمنی را در مقابل سرطان ضعیف کند. علائم سرطان پوست عبارتند از: هر تغییری که در پوست ایجاد شود به ویژه تغییرات در شکل، رنگ و اندازه خال و هرگونه تغییر رنگ غیر عادی در پوست.- ایجاد لکه هایی که همراه درد و خارش زیاد است و  ترشح و خونریزی بی دلیل در پوست.

آفتاب سوختگی پوست

یکی از علائم شایع برنزه شدن پوست آفتاب سوختگی است. معمولاً همراه قرمزی و پوسته پوسته شدن است و یک پروسه چند روزه تا بهبودی به طول می انجامد. زمان بهبودی بستگی به شدت سوختگی پوست دارد. این آسیب دیدگی موقت می باشد و زمانی که پرتوهای خورشید با پوست برخورد می کند باعث آسیب به سلول های داخل اپیدرم می شود و پوست در واکنش به این مشکل گردش خون را بالا می برد، که این مساله موجب پوسته شدن، قرمزی و گر گرفتن پوست می شود و آن زمان سلول هایی که آسیب دیده اند آزاد کردن مواد شیمیایی را آغاز می کنند، با این کار به نقاط مختلف بدن پیام ارسال می شود تا به سلول های آسیب دیده حمله شود و از بین برده شوند و این فرآیند باعث آفتاب سوختگی و پوسته ریزی می شود. درمان آفتاب سوختگی با استفاده از پمادهای موضعی، دوش آب سرد و استفاده از مسکن ها درمان می شود. اما اگر آفتاب سوختگی شدید باشد باید حتماً به پزشک مراجعه شود.

عوارض برنزه شدن پوست برای چه افرادی بیشتر است؟

به قول دکتر نگار بحرالعلومی ریسک سرطان در افراد زیر 25 سال بیش از سایر افراد است، همچنین افرادی که در کودکی دچار آفتاب سوختگی شده اند بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان قرار دارند.

توصیه هایی در مورد برنزه شدن پوست

افراد زیر نمی توانند پوست خود را برنزه کنند:

اگر دارای موهای قرمز هستید.

اگر خال های زیادی دارید.

اگر سابقه آفتاب سوختگی در گذشته دارید.

اگر کسی در خانواده یا بستگان درجه یک مبتلا به سرطان بوده است.

اگر دارای پوست بسیار روشن و حساس هستید.

تمامی افراد در هر سن و نژادی باید از قرار گرفتن زیر نور مستقیم خورشید به مدت طولانی و برنزه شدن پوست اجتناب کنند. اگر شما علاقه به داشتن پوست برنز دارید می توانید از محصولاتی که دارای ماده دی هیدروکسی استون فعال است و به شکل فوم، اسپری و لوسیون در بازار وجود دارد استفاده کنید. دی هیدروکسی استون دارای تاییدیه توسط  سازمان غذا و داروی آمریکا می باشد و می تواند تا یک هفته پوست شما را تیره نگه دارد.

برنزه شدن پوست

کلینیک زیبایی آوان با در اختیار داشتن دستگاه های روز دنیا و استفاده از متریال مصرفی با کیفیت و دارای تاییدیه زیر نظر پزشکان متخصص و مجرب مجموعه آماده ارائه خدمات درمانی و زیبایی به شما عزیزان می باشد. لطفاً جهت مشاوره واطلاع از قیمت ها با شماره های درج شده درسایت تماس حاصل فرمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.