پوست انسان عملکردهای با اهمیتی مانند حفظ رطوبت و تنظیم دما را دارد همچنین بزرگترین عضو بدن است و از ما در مقابل بیماری ها و آلودگی ها محافظت می کند. لیپیدها از جمله ترکیبات آلی هستند که شامل روغن ها، موم ها، چربی ها و انواع دیگر از مولکول ها می باشند که اجزای حیاتی اپیدرم پوست (لایه سطحی پوست) می باشد. تغییراتی که در چربی پوست اتفاق می افتد می تواند باعث مختل شدن عملکرد و مشکلات پوستی شود. و اما باکتری های پوست؛ پوست انسان توسط هزاران باکتری احاطه شده است که می تواند موجب مشکلات پوستی شود. اما آیا همه ی باکتری ها برای پوست مضر هستند؟ خیر برخی از باکتری ها نه تنها ضرری برای پوست ندارند بلکه دارای فواید و مزایای متعددی نیز می باشند.

باکتری های پوست

باکتری های پوست

همان طور که گفته شد تعداد خیلی زیادی از باکتری ها روی پوست زندگی می کنند که برخی از آن ها برای پوست مضر و برخی دیگر سودمند هستند.  این بیماری به چند دسته تقسیم می شوند که شامل موارد زیر می باشند:

دسته اول:

این نوع که به آن روش همزیستی می گویند در این دسته باکتری سود می برد اما  برای فرد نه سود دارد و نه زیان.

دسته دوم:

نوع دیگر از باکتری ها این همزیستی را دو سویه دارند یعنی با ترشح مایع باعث دور شدن باکتری های مضر شده و از پوست محافظت می کنند.

دسته سوم:

سایر باکتری ها به وسیله آگاه سازی سلول های سیستم ایمنی و تحریک کردن آن در برابر  باکتری های بیماری زا از بدن محافظت می کنند.

دسته چهارم:

با وجود اینکه اغلب باکتری های روی پوست بی ضرر هستند، برخی از آن ها می توانند باعث ایجاد بیماری های گوناگون شوند و سبب بروز مشکلاتی چون: آکنه، عفونت پوستی و مشکلات پوستی دیگر شوند و حتی گاهی باعث به خطر انداختن سلامت نیز می شوند.

انواع باکتری های پوست:

باکتری کورینه باکتریوم ها

این نوع باکتری هم می تواند بیماری زا باشد هم خیر، کورینه باکتریوم می تواند سم هایی تولید کند که موجب بیماری دیفتری می شود. این نوع بیماری معمولاً غشا مخاطی بینی و گلو را درگیر می کند و از آنجایی که قبل از آن روی پوست زندگی می کند می تواند از طریق ضایعات پوستی مشخص شود.

باکتری استافیلوکوک اپیدرمیدیس

این باکتری می تواند سد ضخیمی تشکیل دهد و به سطوح پلیمری بچسبد. معمولاً بی ضرر است و در مواردی نادر موجب بیماری می شود. این باکتری دارای مقاوت بالا در برابر آنتی بیوتیک ها می باشد.

باکتری استافیلوکوکوس اورئوس

این نوع باکتری  می تواند در نواحی مانند حفره بینی، دستگاه تنفسی و پوست وجود داشته باشد. در اکثر موارد بی خطر هستند اما در مواردی ممکن است باعث بیماری های جدی شود. این باکتری به وسیله چین خوردگی پوست و بریدگی وارد پوست شده  و باعث عفونت می شود و اگر به سطوح عمیق پوست و سیستم های مختلف بدن برسد حتی ممکن است تهدید کننده سلامت فرد باشد.

باکتری استرپتوکوک پیوژنز

یکی دیگر از این باکتری ها که می تواند در گلو نیز ایجاد شود باکتری استرپتوکوک پیوژنز است. این نوع توانایی ایجاد عفونت های خفیف تا بیماری های خطرناک را دارد.

باکتری ها می توانند موجب بیماری هایی مانند: مخملک، گلودرد، زرد زخم، بیماری گوشت خوار، سندرم شوک سمی، تب رماتیسمی، گند خونی و مشکلات متعدد پوستی شوند و گاهی مواد سمی که باکتری ها تولید می کنند باعث از بین رفتن سلول ها به خصوص گلبول های سفید و قرمز می شود، اما درمان مشکلاتی که به دلیل باکتری های پوست به وجود آمده است معمولاً با استفاده از آنتی بیوتیک های موضعی و خوراکی  قابل درمان است.

کلینیک زیبایی آوان با در اختیار داشتن دستگاه های روز دنیا و استفاده از متریال مصرفی با کیفیت و دارای تاییدیه زیر نظر پزشکان متخصص و مجرب مجموعه، آماده ارائه خدمات زیبایی و درمانی به شما عزیزان می باشد. لطفاً جهت مشاوره و اطلاع از قیمت ها با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمائید.

برای مشاهده مقالات تقویت مو و درمان ریزش مو به سایت هیرآوان مراجعه فرمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.