کرم های ضد آفتاب  محصولات موضعی ای هستند که از پوست در برابر اشعه های مضر نور خورشید محافظت می کنند. این کرم ها می توانند قسمتی از اشعه ماوراء بنفش نور خورشید(UV) را منعکس یا جذب کنند. تصور خیلی از افراد این است که ضد آفتاب را تنها در فصول گرم سال باید استفاده کرد اما این تصور کاملاً اشتباه است زیرا استفاده از ضد آفتاب در زمستان نیز به اندازه تابستان ضرورت دارد. شاید اشعه UVA و UVB در فصول سرد خیلی قوی نباشند اما وجود دارند و می توانند موجب آسیب های پوستی شوند، بنابراین در تمام سال باید از کرم های ضد آفتاب برای محافظت از پوست استفاده شود.

 

استفاده از ضد آفتاب در زمستان

 

اشعه ماوراء بنفش چیست؟

نور خورشید یک طیف می باشد که تشکیل شده است از طول موج های مختلفی که هر بخش آن تاثیر خاص خود را روی پوست ما می گذارد. بخش مرئی نور خورشید که برای چشم انسان قابل مشاهده است طول موج 400 تا 700 می باشد، اما طول موج بالای 700 یا  پائین تر از 400 نانومتر با مادون قرمز یا Infrared خوانده می شود. اشعه ماوراء بنفش بر اساس تاثیرگذاری روی پوست به 3 بخش تقسیم می شود:

UV-A: که دارای طول موج 340 تا 400 نانومتر است و بیشترین نفوذ را در پوست دارد. یکی از اصلی ترین عوامل تخریب و از بین بردن کلاژن و پیری زودرس می باشد. حتی از ابرهای متراکم و شیشه نیز عبور می کند و شدت آن از اولین ساعات روز تا آخرین ساعات روز بالا می باشد، پس هرگز گول ابرهای آسمان را نخورید.

UV-B: دارای طول موج 320 تا 340 نانومتر است و عامل لک، سرطان پوست و سوختگی است. این نوع با عمود شدن تابش نور خورشید بالا می رود، بنابراین در ساعات 10 تا 4 بعد از ظهر روز های تابستان بیشتر از دیگر ساعات روز است.

UV-C: دارای طول موج 290 تا 320 نانومتر است و از دو بخش قبل خطرناک تر است. امیدواریم توسط لایه اوزون جذب شود و هرگز به زمین نرسد.

SPF ضد آفتاب چیست ؟

حتماً همه ی شما واژه SpF را روی ضد آفتاب های مختلف مشاهده کرده اید. این کلمه مخفف فاکتور محافظت از خورشید است و با عددی بین 0 تا 100 نشان داده می شود. هنگامی که شما از ضد آفتاب با SPF 50 استفاده می کنید یعنی محافظت شما در مقابل نور خورشید هنگام استفاده از ضد آفتاب در زمستان و تابستان، 50 برابر بیشتر از زمانی است که ضد آفتاب نزده اید. اما SPF فقط پوست را در مقابل UV-B محافظت می کند برای محافظت در برابر UV-A باید PA ضد آفتاب چک شود که بر حسب قدرت آن از 1 تا 5 با علامت + روی بسته مشخص می شود. به عنوان مثال برای ایران PA+++ مناسب می باشد.

5 فاکتوری که باید حتما هنگام خرید به آن توجه داشته باشید:

SPF: باید حداقل 30 باشد و ترجیحاً 50

PA: حداقل PA+++ و ترجیحاً PA++++

Waterresistant و absorption resistant: ضد آفتاب برای محافظت باید روی پوست باقی بماند پس ضدآفتابی که با آب و تعریق پاک شود مناسب نیست.

گاهی نیز به جای PA و SPF از کلمه  Broadspectrum استفاده می شود که به معنی SPF 50+ و PA+++ یا PA++++  است و  نشانه ی استاندارد بودن ضد آفتاب می باشد. اما مهم ترین نکته راجع به ضد آفتاب ها سازگار بودن و مناسب بودن با نوع پوست هر فرد است، وگرنه از بهترین ضد آفتاب ها با بهترین فاکتور های محافظتی هم استفاده کنید به درد شما نمی خورد.

چرا در زمستان باید ضد آفتاب بزنیم

شدت اشعه UV در روز های برفی

استفاده از ضد آفتاب در زمستان به این دلیل است که برخلاف تصور عموم  UV در برف، آب و ماسه منعکس می شود، پس ضرورت استفاده از ضد آفتاب در پیست اسکی یا کوهنوردی و ساحل دریا بیشتر است زیرا UV هم به شکل مستقیم از خورشید و هم انعکاس از سطوح به پوست نفوذ می کند. نتیجه می گیریم در روزهای برفی پوست حتی از روزهای گرم تابستان نیز بیشتر نیاز به محافظت دارد.

آسیب های پوستی در هنگام ورزش های زمستانی

ورزش هایی مانند اسکی، اسنوبرد و هاکی روی یخ که در فصل زمستان رونق می گیرند، روی زمین پوشیده از برف انجام می شود و همان طور که گفته شد باعث انعکاس UV می شود.

نازک شدن لایه اوزون در زمستان

همان طور که می دانید لایه اوزون  از زمین در مقابل پرتوهای زیان بار نور خورشید محافظت می کند و در فصل زمستان به نازک ترین حد خود می رسد.

نزدیک بودن خورشید به زمین

یکی دیگر از دلایل ضرورت استفاده از ضد آفتاب ها در فصل زمستان  این است که حدود 15 روز بعد از شروع فصل، زمین در نزدیک ترین فاصله با خورشید قرار می گیرد. برای کشورهایی که در نیمکره شمالی قرار دارند این اتفاق می افتد (ایران از این دسته کشورها می باشد).

 استفاده از ضد آفتاب در زمستان هنوز در کشور ما کاملاً جا نیفتاده است به همین دلیل نیاز به اطلاع رسانی و آگاه سازی افراد می باشد.

کلینیک زیبایی آوان با دراختیار داشتن دستگاه های روز دنیا و استفاده از متریال مصرفی با کیفیت و دارای تاییدیه زیر نظر پزشکان متخصص و مجرب مجموعه، آماده ارائه خدمات زیبایی و درمانی به شما عزیزان می باشد. لطفاً جهت مشاوره و اطلاع از قیمت ها با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمائید.

برای مشاهده مقالات تقویت مو و درمان ریزش مو به سایت هیرآوان مراجعه فرمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.