آلرژی به نور خورشید

یکی از حساسیت های نادر آلرژی به نور خورشید است که به آن بثورات پلی مورفیک نیز گفته می شود. به علت قرار گرفتن زیر نور مستقیم خورشید بثورات قرمز رنگ برجسته ریز ایجاد می شود. این حساسیت معمولاً در فصول گرم سال اتفاق می افتد مانند بهار و تابستان، بثورات پلی مورفیک معمولاً بعد از گذشت 7 تا 10 روز بدون اینکه اثری از خود باقی بگذارد از بین خواهد رفت. اما افرادی که دچار حساسیت شدید هستند باید تحت درمان قرار بگیرند.

آلرژی به نور خورشید

علائم آلرژی به آفتاب

بثورات نوری پلی مورفیک (ایجاد تاول و  لکه های برجسته و قرمز ): این واکنش بیشتر در خانم ها دیده می شود همین طور در افراد نوجوان و جوان ، این عارضه معمولاً بصورت لکه های قرمز رنگ همراه با خارش و تاول ظاهر می شود و بیشتر در فصل بهار و بعد از قرار گرفتن بیشتر از یک ساعت زیر نور خورشید رخ می دهد. 

احساس خارش و سوزش : این نوع آلرژی بیشتر ژنتیکی است و از دیگر علائم شدید تر ظاهر می شود. این علائم ممکن است در همه ی افراد بروز کند اما در نژاد قفقازی و بومیان آمریکایی بیشتر دیده می شود و معمولاً این علائم از کودکی بروز می کند.

واکنش آلررژیک : در این نوع، هنگامی که ماده شیمیایی روی پوست زده شده است مانند : ضد آفتاب ها، عطر، لوازم آرایشی یا هر گونه دارو و مواد شیمیایی دیگر ایجاد می شود.

کهیر خورشیدی : این مورد کمتر از سایر موارد ذکر شده رخ می دهد و تنها بعد از چند دقیقه قرار گرفتن زیر نور خورشید ظاهر می شود، بیشتر در خانم های جوان اتفاق می افتد و ممکن است علائم خفیف تا شدید داشته باشد. در موارد شدید امکان شوک آنافیلاکتیک وجود دارد. آنافیلاکتیک یک واکنش آلرژیک بسیار شدید است که ممکن است منجر به مرگ شود.

در برخی موارد علائمی مانند تب ، تهوع ، سردرد و سرماخوردگی وجود دارد که ممکن است به دلیل آفتاب سوختگی باشد نه حساسیت. 

آلرژی به نور خورشید بیشتر در کدام قسمت های بدن اتفاق میافتد؟

آلرژی به نور خورشید ممکن است در هر ناحیه از بدن رخ دهد، اما در نواحی مانند پشت گردن، دست ها، پاها و بازو بیشتر ایجاد می شود حتی ممکن است قسمت هایی که زیر لباس است نیز درگیر شود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم ؟

هر زمان احساس کردید به دلایل ابتلا به آلرژی به آفتاب علایم شدید شده است و با گذشت زمان برطرف نمی شود و بلافاصله بعد از قرار گرفتن زیر نور خورشید کهیر ها ظاهر شدند حتماً به پزشک متخصص مراجعه کنید.

تا کنون دلیل مشخصی برای به وجود آمدن این عارضه مشخص نشده است و معمولاً آلرژی به نور خورشید در افرادی که به اجزای نور خورشید مانند فرابنفش، تشعشع خورشید و دیگر منابع مانند لامپ های برنز کننده داخل سولاریوم آلرژی دارند که به آن حساسیت یا آلرژی به نور نیز گفته می شود، که به علت اختلال و ضعف در سیستم ایمنی بدن هست ایجاد می شود. دندی انگلمن  دکترای پزشکی  و رئیس هیات مدیره کلینیک شفر در شهر نیویورک در این باره می گوید: آلرژی به نور آفتاب هنگامی رخ می دهد که سیستم دفاعی بدن با پوست آفتاب سوخته مثل سلول های خارجی برخورد می کند و سبب واکنش بدن می شود.

آلرژی به نور خورشید معمولاً چه زمانی رخ می دهد ؟

معمولاً در بهار یا ابتدای تابستان بعد از اینکه مدت زمان طولانی در معرض نور خورشید قرار نگرفته اید رخ می دهد.

 

بعد از اولین آلرژی به نور خورشید هر ساله در همان زمان بیماری عود می کند.

 

در برخی از افراد با گذشت زمان رفته رفته آلرژی کم و از بین خواهد رفت.

 

چه افرادی بیشتر مستعد ابتلا به آلرژی به نور خورشید هستند ؟

بیشتر در سنین نوجوانی یا دهه  20 تا 30  سالگی اتفاق می افتد.

 

افرادی که پوست روشنی دارند بیشتر در معرض خطر می باشند.

 

زنان از مردان بیشتر مستعد آلرژی به نور خورشید هستند.

 

ژنتیک نیز می تواند موثر باشد.  

تشخیص آلرژی به نور خورشید چگونه انجام می شود ؟

دکتر سعید نورایی می فرمایند:پزشک متخصص با معاینات لازم و مطرح کردن پرسش های لازم تشخیص می دهد. در برخی از موارد نیز ممکن است با انجام بعضی آزمایشات مشخص گردد، این آزمایشات عبارتند از :

آزمایش خون : با بررسی آزمایش خون تشخیص نهایی داده می شود.

 

فتو تستینگ : بخشی از پوست را در معرض اشعه فرابنفش خورشید قرار می دهند (نوع A و B)  و اگر پوست نسبت به آن واکنش نشان دهد یعنی فرد مبتلا به آلرژی به نور خورشید است.

 

بیوپسی پوست : با تشخیص پزشک مقداری از بافت پوست فرد برای بررسی بیشتر به آزمایشگاه فرستاده می شود.

 

درمان آلرژی به نور خورشید

معمولاً از درمان دارویی برای رفع این مشکل استفاده می شود که حتماً باید زیر نظر پزشک متخصص مصرف شود. داروهایی مانند : آنتی بیوتیک ها، تتراسایکلین ، داروهای بر پایه سولفا تجویز می شود.

 

کنترل آلرژی به نور خورشید

در زمان هایی که نور خورشید شدید است به خصوص در تابستان و بهار سعی کنید کمتر در معرض نور خورشید قرار بگیرید.

 

طولانی مدت زیر نور خورشید قرار نگیرید.

 

از محافظت کننده ها استفاده کنید: لباس های آستین بلند ، عینک، کلاه لبه دار و حتماً از ضد آفتاب استفاده کنید و هر 3 ساعت آن را تمدید کنید.

کلینیک زیبایی آوان با استفاده از بهترین دستگاه های روز دنیا و استفاده از مواد مصرفی با کیفیت زیر نظر پزشکان متخصص و مجرب مجموعه آماده ارائه خدمات به شما عزیزان می باشد. لطفاً جهت مشاوره و اطلاع از قیمت ها با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.