بیماری ماکولار آمیلوئیدوز:گاهی اوقات رسوب پروتئین های گوناگون در قسمت ها و ارگان های مختلف موجب از بین رفتن و اختلال در عملکرد آن ارگان می شود که به آن آمیلوئیدوز می گویند. رسوب امکان دارد در قسمت های مختلف مانند: کلیه ها، قلب، پوست و دستگاه گوارش و سیستم عصبی اتفاق بیفتد یا اینکه تنها در پوست رخ دهد که در این صورت آمیلوئیدوز پوستی ایجاد می شود. این بیماری در اثر رسوب آمیلوئیدوز در پوست رخ می دهد و معمولاً در کتف، پشت، جلوی سینه، پشت بازو، شکم و به طور کلی در بالا تنه ایجاد می شود.

 

بیماری ماکولار آمیلوئیدوز

 

 علت ایجاد بیماری ماکولار آمیلوئیدوز

تا کنون دلیل مشخصی برای این بیماری اثبات نشده اما عواملی می توانند در بروز آن تاثیر گذار باشند که عبارتند از :

قرار گرفتن در زیر نور خورشید به مدت طولانی

تداوام مالش در پوست

ژنتیک و وراثت

استفاده از لباس های تنگ و نامناسب

استفاده بیش از حد از مواد شوینده بدن

استفاده از لیف و کیسه ها زبر و نامناسب

بیماری اگزمای آتوپیک

 علائم ماکولار آمیلوئیدوز

خارش خفیف تا شدید در ناحیه

تیرگی قرینه در پوست معمولا در ناحیه فوقانی

لکه های کوچک قهوه ای یا خاکستری به شکل وسیع

انواع بیماری ماکولار آمیلوئیدوز

ماکولار آمیلوئیدوز در دو فرم ظاهر می شود؛

  • فرم ماکولار: معمولاً با تیره شدن در ناحیه فوقانی، پشت تنه، ساق، باسن، ران و قفسه سینه و گردن دیده می شود. این فرم در خانم های مسن شایع تر است و از الگوی راه راه (ripple) می باشد. خارش پوست در این نوع از خفیف تا شدید متفاوت می باشد.
  • فرم لیکن آمیلوئیدوز: در این نوع پوست ضخیم شده و همراه با خارش است و بیشتر در بازو و ساق پا ظاهر می شود. این فرم در مردان میانسال بیشتر دیده می شود.

 

چه افرادی مستعد ابتلا به بیماری ماکولار آمیلوئیدوز می باشند؟

  • افرادی که پوست تیره تری دارند بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.
  • وراثت نیز در ابتلا به این بیماری تاثیر گذار است.
  • در نژاد آسیایی و آمریکای جنوبی به مراتب بیشتر از نژاد آمریکایی و اروپایی دیده می شود.

تشخیص بیماری ماکولار آمیلوئیدوز

  • تست های آزمایشگاهی

از فرد نمونه ادرار و خون گرفته می شود تا از وجود پروتئین های غیر طبیعی که موجب بیماری می شوند اطمینان حاصل شود و بررسی گردد، گاهی نیاز به تست کبد و تیروئید نیز می باشد.

  • بیوپسی

 

از بیمار یک نمونه از بافت برای آزمایش و بررسی گرفته می شود. بیوپسی گاهی از مغز و استخوان و یا کلیه و کبد برداشته می شود و گاهی نیز از چربی احشایی برداشته می شود.

  • عکس برداری

 

 

عکس برداری از ناحیه برای مشخص شدن میزان درگیری و گستردگی انجام می شود و همین طور گاهی اکو برای بررسی عملکرد قلب انجام می گردد.

آیا ماکولار آمیلوئیدوز مسری است؟

خیر این بیماری به هیچ عنوان واگیر دار و قابل انتقال نمی باشد.

ارتباط بیماری ماکولار آمیلوئیدوز با جنسیت و سن

معمولاً بیماری در افراد بین سنین 20 تا 50 سال شایع تر است و همچنین در زنان بیشتر دیده می شود تا در مردان

پیشگیری از بیماری ماکولار آمیلوئیدوز

درست است که علت اصلی بیماری تا کنون مشخص نگردیده است و گاهی اوقات از طریق وراثت منتقل می شود اما با رعایت برخی نکات می توانید احتمال ابتلا به بیماری را پائین بیاورید:

  • مراقبت از پوست در برابر نور خورشید و قرار نگرفتن به مدت طولانی زیر نور مستقیم، همین طور استفاده از ضد آفتاب با SPF مناسب.
  • پوشیدن لباس های مناسب و راحت و اجتناب از پوشیدن لباس ها تنگ و چسبان
  • دوری از عوامل استرس زا و اضطراب
  • استفاده از لیف های مناسب و لطیف
  • پرهیز از خراشیدن و خاراندن مداوم پوست

درمان بیماری ماکولار آمیلوئیدوز

لیزر

 

از لیزر برای درمان لکه ها استفاده می شود البته در بعضی موارد از ترکیبات بی رنگ کننده نیز استفاده می شود. البته لکه ها به طور کامل از بین نخواهد رفت ولی می توان آن ها را کمرنگ کرد. معمولاً از لیزر فرکشنال یا ان دی یاگ استفاده می شود. قبل از انجام حتماً باید روی قسمتی از پوست تست شود اگر درمان موثر بود بعد به طور کامل  انجام گردد.

داروهای موضعی

درمان مشخصی برای این بیماری وجود ندارد و تنها می توان با استفاده از داروهای موضعی از شدت خارش و علائم  کم کرد داروهای که معمولاً تجویز می گردد عبارتند از :

داروهای موضعی

  • کلسینورین
  • آنتی هیستامین ها
  • محلول دی متیل سولفوکساید 40%
  • کورتیکو استروئید ها

داروهای سیستمیک

  • سیکلوسپورین

عوارض بیماری ماکولار آمیلوئیدوز

عوارض بیماری بستگی به این دارد که کدام ارگان را درگیر کرده است. این بیماری می تواند آسیب جدی به اندام های :

قلب: آمیلوئید باعث کاهش توانایی قلب برای پُر شدن خون بین ضربان قلب شود که این امر موجب می شود با هر بار ضربان خون کمتری پمپاژ شود و سبب تنگی نفس گردد وهمین طور اگر در سیستم الکترونیکی قلب اختلال ایجاد کند ریتم قلب دچار مشکل می گردد.

کلیه های: آمیلوئید در سیستم تصفیه کلیه ها اختلال ایجاد می کند و باعث نشت پروئین از ادرار به خون می شود و در این وضعیت توانایی حذف مواد زائد از خون توسط کلیه ها کاهش می یابد و نارسایی کلیوی رخ می دهد.

سیستم عصبی : اگر اعصاب کنترل کننده روده را درگیر کند موجب یبوست یا اسهال به شکل چرخشی در فرد می گردد و اگر اعصاب کنترل کننده فشار خون درگیر شود باعث سرگیجه و افت فشار خون می گردد، گاهی اوقات ممکن است در انگشاتان دست و پا بی حسی یا سوزش احساس شود.

درمان بیماری ماکولار آمیلوئیدوز بسیار دشوار و طولانی می باشد و باید در این راه بسیار صبور باشید و با مراجعه سریع به پزشک متخصص و با استفاده از داروهای تجویز شده علائم بیماری را کاهش دهید. هرگز درمان های خودسرانه انجام ندهید زیرا نه تنها کمکی به درمان بیماری نمی شود بلکه ممکن است آسیب های جبران ناپذیری برای شما به همراه داشته باشد.

مجموعه  زیبایی آوان با در اختیار داشتن بهترین پزشکان متخصص پوست مو و بهره گیری از تکنولوژی روز دنیا با استفاده از بهترین دستگاه ها در این زمینه آماده ارائه خدمات به شما عزیزان می باشد. لطفا برای مشاوره واطلاع از قیمت ها با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.