آمپول تریام هگزال

شاید نام داروی تریامیسینولون استونید یا تریام هگزال را شنیده باشید. این دارو برای درمان التهابات بدن و التهابات پوستی تجویز می شود. این دارو از دسته داروهای کورتیکواستروئید قرار می گیرد.

آمپول تریام هگزال چیست؟

این دارو برای درمان طیف گسترده ای از بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرد. کورتیکواستروئید هایی مانند تریام هگزال با انتشار مواد در بدن موجب از بین رفتن التهابات می شود. این آمپول خاصیت ضد التهاب و ضد حساسیت دارد. جذبی آرام دارد و نیمه عمر آن بین دو تا پنج ساعت می باشد. دارو به وسیله کبد متابولیز می شود و بعد از آن به کلیه رفته و در نهایت دفع می شود.

 

آمپول تریام هگزال

آمپول تریام هگزال برای درمان چه بیماری هایی تجویز می شود؟

پسوریازیس، اگزمای شدید، لوپوس، آسم، آلرژی، آرتریت و بیماری های خود ایمنی، اختلال غدد درون ریز( نارسایی اولیه یا ثانویه قلبی)، بیماری های کلیوی (نفریت حاد بینابینی)، اختلالات هماتولوژیک (کم خونی همولیتیک)، درماتیت شدید ، سندرم استیونس جانسون، اختلالات روماتیسمی دستگاه گوارش یا تنفسی، تسکین دهنده لوسمی و لنفوم، اختلالات کلاژن، پمفیگوس

مکانیسم اثر آمپول تریام هگزال

این آمپول به چند روش تزریق می شود، روش های تزریق عبارتند از:

تزریق داخل مفصلی: بعد از تزریق و گذشت چند ساعت فرآیند تسکین تورم و درد آغاز می شود. تزریق داخل مفصلی برای کاهش تورم، درد و سفتی ناشی از استئوآرتروسی و آرتروز روماتوئید با عنصر التهابی تجویز می شود، همچنین برای درمان بیماری هایی مانند اپیکوندیلیت، بورسیت و تنوسینویت نیز استفاده می شود.

تزریق عضلانی: این مدل تزریق نسبت به نوع خوراکی عوارض جانبی کمتری دارد و تاثیر طولانی مدت تری دارد. همچنین این روش عوارض گوارشی و زخم پپتیک را ندارد.

مدت اثر آمپول تریام هگزال چقدر است؟

بعد از انجام تزریق 80 میلی گرم از دارو به شکل عضلانی سرکوب آدرنال در زمان 24 تا 48 ساعت اتفاق می افتد. طبق تحقیقات اثر دارو حدود 3 هفته است.

طریقه انجام و مصرف آمپول تریام هگزال

هنگامی که به شکل مفصلی تزریق می شود باید به میزان 2.5 الی 40 میلی گرم باشد که با تشخیص پزشک دوز تزریقی مشخص می شود و در دوز بعد و مشاهده واکنش بیمار تعیین میکند میزان دوز تزریقی دوم چقدر باشد. در بیمارانی که مبتلا به تب یونجه می باشند و به درمان های دیگر پاسخ منفی داده اند بعد از اولین تزریق می توان دوز را بالاتر برد. در مدت زمان 24 ساعت نباید میزان تزریق به 80 میلی گرم برسد زیرا باعث عوارض شدید می شود.

نحوه ی تزریق آمپول تریام هگزال برای کودکان بین 6 تا 12 سال

دوز مصرفی در کودکان باید بین 5.2 تا 15 میلی لیتر باشد. که با تشخیص پزشک و در صورت لزوم می تواند تکرار شود.

عوارض جانبی آمپول تریام هگزال

این دارو نیز مانند هر داروی دیگری ممکن است فرد را دچار عوارض کند. اما میزان اثر بخشی و فواید آن بیش از عوارض آن است و این عوارض در همه ایجاد نمی شود و تنها برخی افراد دچار آن می شوند. عوارض احتمالی عبارتند از:

افزایش شدت عفونت

افزایش میزان حساسیت

فشار خون بالا

زخم پپتیک

عود سل ریوی در مدت زمان درمان

تاول و سوزش پوست

خشکی شدید پوست و پوسته شدن آن

ترومبوفلبیت

افزایش میزان رشد موهای بدن به ویژه صورت و ریزش موی سر

ایجاد شدن خطوط قرمز روی کشاله ران، ساق پا و بازوها

آکنه های پوستی

نازک شدن پوست

تداخل دارویی با آمپول تریام هگزال

آسپرین، وارفارین، کتوکونازول، سیکلوسپورین، دیورتیک، داروهای قند خون مانند انسولین، داروهای ضد تشنج و ریفامپین

در چه مواردی قبل و بعد از تزریق آمپول تریام هگزال باید احتیاط کرد؟

حتماً باید زیر نظر پزشک مصرف شود و از مصرف خودسرانه دارو و همچنین قطع خودسرانه آن جداً پرهیز کنید.

اگر مبتلا به بیماری های مزمن هستید مانند بیماری های: دیابت، اختلالات تیروئید، کلیوی، کبدی، آب سیاه، افسردگی، پوکی استخوان، آب مروارید، فشار خون بالا، نارسایی قلبی و … حتماً پزشک را در جریان قرار دهید.

اگر بعد از تزریق دچار عفونت شدید با نظر پزشک معالج خود دارو را قطع کنید.

این دارو احتمال دارد روی رشد کودکان تاثیر گذار باشد قبل از مصرف با پزشک اطفال مشورت کنید.

در طول درمان مصرف سدیم را کاهش دهید و مصرف مکمل های پتاسیم را جایگزین کنید.

دارو را در دمای 25 درجه نگهداری کنید، نباید در سرما، گرما و زیر نور خورشید نگهداری شود.

همان طور که توضیح داده شد آمپول تریام هگزال باید حتماً تحت نظر پزشک و با تجویز او مصرف شود. این دارو بهتر است مدت طولانی استفاده نشود همچنین خانم های باردار و مادرانی که در حال شیردهی هستند حتما قبل از مصرف باید با پزشک معالج خود مشورت کنند.

کلینیک زیبایی آوان با دراختیار داشتن دستگاه های روز دنیا و استفاده از متریال مصرفی با کیفیت زیر نظر پزشکان متخصص و مجرب مجموعه، آماده ارائه خدمات زیبایی و درمانی به شما عزیزان می باشد. لطفاً جهت مشاوره و اطلاع از قیمت ها با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.